måndag 23 oktober 2017

Ett Förbud Mot Mord

   Skriven av Louise Penny är Ett Förbud Mot Mord ett exempel på ett klassiskt mordmysterium, involverande familjehemligheter, kärlek och hat, men framför allt styrka, svaghet och passion.
   Under sitt besök vid Manoir Bellechasse stöter kriminalinspektör Armand Gamache ihop med familjen Morrow, en familj omsluten av klass och undangömd rivalitet, samlad vid hotellet för att sörja sin bortgångne far genom att upprätta en staty av honom intill sjön. En natt stormar det, och när ovädret ger vika för gryningen har ett lik uppenbarat sig i skogsbrynet på andra sidan sjön intill hotellet. Ett av barnen Morrow har dött, krossad av den jättelika statyn av sin far, en staty som verkar ha gjort det omöjliga och har fallit rakt av sin sockel.
   Plötsligt befinner sig Gamache och hans efter mordet tillkallade arbetskamrater i ett hus fullt av misstänkta, mitt i ett familjedrama med rötter tiotals år tillbaka. Medan han forskar i sina misstänktas liv, tvingas han uppleva de mörkare vrårna av sin egna familjs historia.
   Jag brukar i regel inte läsa böcker om mord, utan föredrar andra genrer av litteratur, men Ett Förbud Mot Mord lyckades väcka mitt intresse, till en början bara med sitt enkla omslag, som om den inte krävde ett uppseendeväckande omslag för att visa att den var läsvärd, men sedan med sina välskrivna karaktärer och fascinerande detaljer. Louise Penny är en kanadensisk författare som sedan 2005 har riktat in sig uteslutande på kriminalnoveller gällande mord. Hennes böcker har vunnit ett flertal priser, och jag kan verkligen förstå varför.
   Den här boken lyckades utveckla min fascination gällande kriminalromaner, och jag överväger starkt att läsa flera av Louise Pennys böcker i framtiden, och möjligtvis romaner med liknande teman.
   Jag skulle rekommendera den här romanen till alla de som är intresserade av kriminalromaner, och alla de som är intresserade av att utveckla sitt intresse inom litteraturen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar