måndag 12 mars 2018

Vinterstängt

Polisen William Wisting blir indragen i ännu ett fall, den här gången ett mord, den här gången upphittas kroppen blodig och sönderslagen i en stuga vid  kusten. Några dagar efteråt hittar hans dotter, som temporärt bor i familjens stuga ute vid kusten, ett annat lik, den här gången i en båt. Kroppen saknar ögonen, bortplockade av hungriga fåglar. Enorma summor pengar cirkulerar kring mordet, och snart kommer fallet farligt nära dottern och hennes expojkvän.
Även om boken var intressant, och mycket enkel och underhållande att läsa, var den långt ifrån en ny favorit. Boken innehåller många stavfel samt felplacerade ord (en gång har dotterns namn bytts från Line till Lise), vilket är någonting som stör mig väldigt mycket när jag läser. Verket får mig att undra om Lier Horst, författaren, har haft någon alls som korrekturläst den innan den skickats till publikation.. Boken är bra skriven, men den känns mer som ett hopplock av skilt skrivna scener, som i efterhand har skrivits ihop till en tafatt historia, någonting som gör texten svår att uppskatta som en helhet.
Någonting som jag dock tyckte om med boken, är hur dotterkaraktären Line är skriven och hur hon framförs. Hon känns, av alla bokens karaktärer, som den som är mest verklighetstrogen. De övriga verkar ha väldigt lite djup, någonting som gör att boken känns som en tafatt tvserie, som borde ha blivit nerlagd efter den första säsongen. Line däremot, känns som en verklig människa jag enkelt kunde ha kunnat möta på gatan.
Jag vet helt ärligt talat inte om jag skulle rekommendera den här boken åt någon. Den är, för min smak, för tafatt och känns mer som en debutroman än någonting som en författare publicerar mitt i karriären.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar